Powrót
Edycja pierwsza
Odkrywanie przez eksperymentowanie, nauczanie przez koncepcję lub analizę realnych problemów. W szkolnym świecie wiele jest dróg prowadzących do zdobycia nowej wiedzy i umiejętności. W pierwszej edycji projektu pragniemy przybliżyć nauczycielom wybrane współczesne metody nauczania i pokazać, jak one opierają się na logice i matematyce.
Metody, które nauczyciele będą mogli poznać na webinariach (każde webinarium będzie poświęcone jednej metodzie), to:
PBL (Problem Based Learning), czyli nauczanie problemowe
Ten rodzaj nauczania jako przedmiot zajęć wykorzystuje złożone, rzeczywiste zagadnienia (problem) z życia uczniów. Problem musi mieć w sobie coś pociągającego, tak by ekscytował on ucznia i zachęcił go do aktywności. W ten sposób metoda zachęca uczestników do rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów i uczenia się pojęć, zamiast tylko przyswajania faktów.
Nauczanie problemowe to ciąg takich czynności jak:
1.Organizacja sytuacji problemowych.
2. Indywidualne lub grupowe rozwiązywanie problemów.
3. Sprawdzanie otrzymanych rozwiązań.
Do omawiania danego problemu, stosuje się metodę Sokratejską, która wymaga od uczącego się określenia i obrony swojego stanowiska w odniesieniu do swoich myśli i przekonań. Zakłada ona stawianie uczniom, w czasie rozwiązywania problemów, pytań różnej natury:
wyjaśniających, np. „Czy mógłbyś to ująć inaczej?”;
sprawdzających założenia, np. „Co zakładasz mówiąc to?”;
badających motywy i dowody, np. „Jak moglibyśmy się przekonać, że to jest prawda?”;
na temat punktu widzenia, np. „Co sugerujesz mówiąc to?”;
badających implikacje i konsekwencje, np. „Jak możemy to sprawdzić?”;
dotyczących pytań, np. „Jaki był sens tego pytania?”.
IBSME (Inquiry Based Science and Mathematics Education), czyli metoda dociekania połączona z edukacją matematyczną
Metoda ta zakłada, że uczniowie będą poznawać daną dziedzinę nauki w podobny sposób, jak robią to zawodowi matematycy czy naukowcy. Oznacza to, że zaczynają od obserwacji i zadawania pytań, by dojść do końcowej odpowiedzi, prawa czy twierdzenia. Całość opiera się na myśleniu matematycznym, które jest integralną częścią tej metody.
Realizacja projektu metodą IBSME przebiega w trzech fazach:
Faza wstępna:
zadawanie pytań i sformułowanie problemu badawczego;
stawianie hipotez;
zaproponowanie czasu badania i metody pomiarowej bezpośredniej.
Faza realizacji:
zdefiniowanie sposobu zbierania danych;
określenie czasu i miejsca zbierania danych;
zbieranie danych wraz z obserwacjami towarzyszącymi;
uporządkowanie danych i znalezienie zależności.
Faza podsumowania:
weryfikacja pomiarów;
weryfikacja hipotez;
sformułowanie wniosków;
prezentacja i wymiana;
wdrożenie wniosków w praktykę, np. zaproponowanie działań pomagających rozwiązać problem.
DBR (Design Based Research), czyli nauczanie przez badania projektowe
Metoda opiera się na projektowaniu rozwiązań nowych problemów, które następnie są testowane, a na podstawie wyników testów cały proces (jedna iteracja) jest powtarzany aż do uzyskania satysfakcjonującego wyniku.
Etapy realizacji projektu z wykorzystaniem tej metody przedstawiają się następująco:
empatyzacja – uzmysłowienie sobie potrzeb i oczekiwań odbiorcy projektu;
burza mózgów i kreowanie pomysłów rozwiązania problemu;
weryfikacja pomysłów oparta na obliczeniach;
tworzenie prototypu projektu;
testowanie projektu i jego modyfikacja na podstawie wniosków z testów;
tworzenie gotowego projektu.
Etapy 4 i 5 można powtarzać aż do uzyskania zadowalających efektów.
PBL (Project Based Learning), czyli nauczanie projektowe
Metoda nauczania, w której uczniowie pracują przez dłuższy czas nad zagadnieniem, aby zbadać i odpowiedzieć na autentyczne, angażujące ich pytanie, problem lub wyzwanie.
PBL jako podejście do edukacji to nie technika pracy, a coś znacznie szerszego, ponieważ:
oznacza specyficzne podejście do świata – rozumienie wiąże się z łączeniem różnych typów wiedzy, talentów, umiejętności;
jest zorientowane na budowanie harmonijnej ludzkości (współpraca, tworzenie, pokojowe i tolerancyjne współistnienie);
wspiera naturalne tendencje ludzkie (np. eksploracji);
bazuje na indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych wraz z docenieniem mocy grupy.
ChBL (Challenge Based Learning), czyli nauczanie poprzez wyzwanie
Metoda nauczania opartego na wyzwaniach, które stanowią podstawę uczenia się podczas rozwiązywania rzeczywistych wyzwań. Metoda opiera się na trzech powiązanych ze sobą elementach: zaangażowanie, badanie i działanie!
Dekalog Podejścia Challenge Based Learning:
Każdy jest uczącym się i każdy jest nauczycielem.
Zarówno uczniowie jak i nauczyciele potrzebują czasu i wsparcia w procesie wdrażania się do ról zdefiniowanych inaczej – wsparcie i rusztowanie.
Przeniesienie procesu uczenia się poza cztery ściany klasy.
Inspirowane przez uczących się i kierowane przez uczących się.
Bazujemy na wyzwaniach realnego świata, które są ważne dla uczących się.
Kompetencje 21 wieku – 4xK.
Działanie w warunkach wolności w granicach.
Bezpieczna przestrzeń na porażki.
Sensowne użycie technologii.
Dokumentowanie każdego kroku CHBL.